Ta hand om din kropp

Att träning och hälsa hör ihop är knappast någon nyhet för de flesta av oss. Det är viktigt att vi tar hand om vår kropp på bästa sätt och träning är en del i det hela. Att förebygga skador och annat som kan ställa till det för oss är något som vi alla bör göra.

Träna dig starkare

Ju starkare vi är i kroppen desto mindre riskerar vi att få ont när vi bli äldre. Det finns inga garantier men det kan vara dumt att chansa och inte göra något. Nu är det ju inte frågan om att bli någon elitgymnast utan rejäla promenader varje dag kan göra underverk för din kropp. Om det skulle var så att det finns något som gör att du inte kan fullfölja din träning så är det viktigt att låta kolla upp vad som är problemet. Det gäller att få rätt behandling för det problem som uppstått. Att inte göra något åt saken är inte alls bra utan om det är så att du känner smärta i rygg och leder så bör du få detta åtgärdat av duktig naprapat.

Även viktigt med vila

Det är även viktigt med vila då man tränar. Det är då din kropp växer sig stark. Om du precis börjat att träna så bör du ha fler vilodagar än vad du tränar. Ju mer vältränad du blir ju fortare klarar kroppen av att återhämta sig och göra sig redo för nästa träningspass. Dock så ska man inte förringa vila. Gör upp en plan för din träning för varje vecka. Om du tränar måndag, onsdag och lördag en vecka så hinner kroppen återhämta sig mellan dina träningspass. Om du tränar på gym så prata med den personal som finns om de kan hjälpa dig med hur mycket som du ska träna och hur mycket du bör vila.